Virkeligheden animeret

Fra Politiken-rekonstruktionen

Når nyhederne finder sted langt fra kameraer og fotografer, mangler medierne billeder. Animerede rekonstruktioner kan være svaret.

En af tidens store historier er retssagen mod de fire svenskere, der i julen 2010 angiveligt planlagde et blodigt angreb på JP/Politikens Hus. Medierne er på pletten ude foran retssalen, men selve forløbet, der ledte til de anklagedes arrestation, findes der ingen billeder af.

Den 2. marts offentliggjorde Politiken.dk et bud på en løsning. En fire minutter lang animationsfilm, der rekonstruerer tiden op til det danske politis ”raid” på den lejlighed i Herlev, hvor de mistænkte befandt sig.

Animated news
Formålet er i første omgang at give brugere af Politiken.dk et samlet billede af et forløb, der ellers er blevet formidlet i stumper og biddet af nyhedsmedierne. Men filmklippet er også et ”animated news”-eksperiment, udført i et samarbejde mellem Animation Hub, Politiken og produktionsselskabet Toonfisk.

- Egentlig startede det med, at jeg besøgte mediehuset Nextmedia i Taiwan, forklarer Claus Toksvig, der har været producer på animationsfilmen.

- Her laver de animeret nyhedsformidling. Ikke kun korte rekonstruktioner, som vi kender det fra tv-avisen, men en hel nyhedshistorie fra ende til anden. Der sidder 100 animatorer og arbejder i døgndrift, og de kan lave en 1 minut lang 3D-animeret nyhed på tre timer. De spytter dem simpelthen ud.

Modellen kan ikke importeres direkte til Danmark, medgiver Toksvig, fordi markedet her er meget mindre og lønningerne meget højere:

- Men historier med længere holdbarhed kan man godt underbygge med animerede genfortællinger.

Den omvendte verden
I efteråret 2011 gik Animation Hub på jagt efter mediepartnere, der var interesserede i at prøve at lave ”animated news” på dansk. Valget faldt på Politiken, en af landets førende aviser, når det handler om at arbejde med nye medier.

- I starten snakkede vi lidt forbi hinanden. Men vi nåede ret hurtigt frem til, at retssagen mod de mistænkte terrorister var et oplagt udgangspunkt for at lave sådan en film, fortæller redaktionschef Christian Lindhardt om det første møde med animationsverdenen.

Det praktiske arbejde blev lagt i hænderne på animator Casper Høg og tre freelancere.

- Vi startede med en workshop, hvor jeg lavede et storyboard sammen med journalist Morten Skjoldager, ligesom vi fandt frem til filmens visuelle udtryk sammen, fortæller Høg.

- At lave den her film var en meget omvendt proces. Normalt, hvis der mangler noget visuelt i fortællingen, så fylder man bare noget sjovt i som animator. Her handlede det om at fjerne alt det, man ikke kunne fremstille præcist.

Alligevel var der masser af kreative udfordringer undervejs. Som i sekvensen, hvor politibetjente overvåger de mistænkte terrorister fra en bil:

- Vi kunne ikke få bekræftet, hvor mange politibetjente, der havde siddet i dén bil. Så det gjaldt om at vise, at de var der, uden at vise, hvor mange der var. Det endte med et ”point of view”-skud ud af bilvinduet og en enkelt politibetjent i bakspejlet – så kunne der jo sagtens være flere, man bare ikke kunne se, forklarer animatoren.

Et værktøj, der virker
Resultatet er redaktionschef Lindhardt godt tilfreds med, og rekonstruktionen fik 25.000 ”hits” den første dag alene.

- Med den her film har vi fået afprøvet et nyt værktøj, der virker, og som vi meget gerne vil bruge igen. Problemet er så bare, at det er dyrt: Netmedier som Politikens web-tv er annoncefinansierede, og der er ikke mange penge i det, fortæller redaktionschefen, der efter eget udsagn ”intet anede” om udgifterne ved animation, før han gik ind i projektet.

Også Casper Høg mener, at animation har nogle klare styrker som redskab til at gengive virkeligheden med.

- For eksempel havde vi muligheden for ikke at definere de anklagedes udseende præcist, men bare udstyre dem med generiske ansigter. Det ville have været svært at skildre dem neutralt, hvis filmen var lavet med videooptagelser. I det hele taget ville seerne have taget billederne meget mere bogstaveligt, hvis der var tale om realfilm, mener Høg.

Perspektiverne
For Christian Lindhardt er der ingen tvivl om, at animation skal blive billigere, før det bliver noget, der bruges ofte på Politiken.dk. Men det vil også blive billigere, fastslår Claus Toksvig.

- Computerne bliver hele tiden hurtigere, og det reducerer renderingstiden kraftigt. Samtidig tror jeg, at det med at sætte levende billeder på historierne er noget, medierne bliver nødt til at satse endnu mere på i fremtiden. Nyheder forbruges i højere og højere grad på nettet og via smartphones og tablets, og det stiller nye krav til indholdet, pointerer produceren.

Redaktionschefen er delvist enig:

- I forhold til det dér med, at fremtiden er digital, så mangler der stadig gode svar på spørgsmålet om, hvordan vi tjener penge på nettet. Mens papiravisen – modsat hvad nogle måske tror – lever og har det godt. Men hvis processen kan speedes op, er det klart noget, vi gerne vil bruge, mener Christian Lindhardt.

Se filmen på Politiken.dk

Gå til case oversigten