Netværk og animation hænger sammen

Hub-logo

I animationsbranchen, på The Animation Workshop og blandt danmarks animatorer altid er der altid blevet udviklet projekter, arbejdet, diskuteret og delt gode historier netop gennem netværk: nogen kender nogen, nogen kan noget, andre har brug for og omvendt.

Med Innovationsnetværket Animation Hub er der nu også et formelt netværk, der har været under udvikling siden februar 2009. I modsætning til alle de “frie” netværk, der findes indenfor animation i Danmark, så er Innovationsnetværket meget målrettet.

Netværket er baseret på en aftale med Videnskabsministeriet om at nå et ganske bestemt mål, nemlig at få undersøgt muligheden for at få animation i spil, så animation gør en afgørende forskel for virksomheder UDENFOR animationsbranchen: i udviklingen af nye produkter, i formidlingen af forskning, i undervisning og markedsføring. Det handler om at bruge animation til at forbedre andre virksomheders evne til at blive bedre. Det har de brug for. Og animationsbranchen er klar til nye kunder i butikken og kan sagtens rumme mødet med et nyt forretningsområde.

Netværket skal altså bruges til at få animation på agendaen i nye sammenhænge. Derfor skal animationsbranchen og virksomhederne lære hinanden at kende. Lære hinandens verdener, sprog og kompetencer at kende for derigennem at finde ud af at løse opgaverne sammen. Opgaver, der enten slet ikke fandtes før, eller opgaver, som indtil nu er blevet løst af eksempelvis tekster, af live-action-produktioner, annoncer osv.

Der er en del naturlige barrierer i arbejdet med at få de “nye sammenhænge” til at fungere. En barriere kunne fx være, at folk udenfor animationsbranchen reelt ikke kender til animation som mulighed. Mange forbinder animation med tegnefilm for børn eller med flyvende grafik i en powerpoint-præsentation, men der er også barrierer internt i animationsbranchen. Det er måske en typisk barriere, at der kun sjældent er frie tøjler i samarbejdet med en virksomhed eller en forsker. Man skal arbejde efter et opdrag, hvor de endelige beslutninger ikke nødvendigvis sker på kunstneriske vilkår, men fordi kunden siger: sådan!

Oveni det kommer måske, at budgettet er en begrænsning – enhver virksomhed er tvunget til at se på effekten af sin investering. Og hvordan måler man lige effekten af animation, set i forhold til eksempelvis en video- eller en powerpoint-præsentation?.

Målet for Animation Hub er dels at lære, hvordan det høje, faglige niveau i den danske animationsbranche kan gøres til attraktive muligheder for andre virksomheder udenfor den traditionelle underholdningsindustri. Når vi gennem eksperimenter, workshops og møder har lært det, skal den viden formidles til alle de virksomheder, som kunne tænkes at få fordel af det både indenfor og udenfor animationsbranchen. Det handler om matchmaking.

Gå til nyhedsoversigten


Nyhedsarkiv
november 2013
oktober 2013
juni 2013
april 2013
september 2012
august 2012
juni 2012
maj 2012
december 2011
november 2011
oktober 2011